Czas na świecie i strefy czasowe, czyli jak poradzić sobie z jet lagiem

Co to jest jet lag?

Jet lag to zespół nagłej zmiany strefy czasowej czyli rodzaj dolegliwości pojawiających się podczas długich podróży, kiedy kilkakrotnie zmieniają się strefy czasowe. Najsilniej jet lag dotyka nas przy przekraczaniu co najmniej 3 stref czasowe w kierunkach wschód-zachód i zachód-wschód. Jeżeli lecimy na wschód, jet lag odczujemy dużo bardziej, niż lecąc na zachód, ponieważ jest to kierunek skracający dobę. Wynika to z tego, iż naszemu organizmowi łatwiej uporać się ze zmianą, kiedy dzień trwa dłużej, niż w sytuacji odwrotnie. Powstaje zatem pytanie – jak można sobie poradzić z jet lag?

Objawy jet lag

Do podstawowych objawów zalicza się:

  • zaburzenia snu,
  • obniżenie koncentracji,
  • dezorientacja,
  • bóle głowy,
  • senność,
  • zakłócenie apetytu
  • ogólne wyczerpanie.

Dla wielu najgorszym skutkiem jet lag jest zaburzenie procesów fizjologicznych, które są zależne od rytmu dnia oraz nocy. Chodzi tutaj o wydzielanie hormonów odpowiadających za sen oraz pobudzenie: melatoniny (jest to hormonu snu) oraz kortyzolu (jest to hormonu stresu).

Sposoby na zmniejszenie objawów zmiany stref czasowych

Na początku trzeba wyróżnić dwa kierunki podróży: wschód-zachód oraz zachód-wschód. Strefy czasowe znajdziesz na stronie godzina.info. Ten podział jest konieczny, ponieważ zupełnie inaczej reagujemy, jeżeli doba ulega skróceniu, a inaczej jeżeli ulega wydłużeniu.

  • Kiedy podróżujemy na zachód, np. z Polski do USA wówczas doba wydłuża się, a my uzyskujemy kilka dodatkowych godzin. Najlepsze co możemy wówczas zrobić to tuż po przylocie na zachodnie tereny nie zasypiać w ciągu dnia, ale wytrzymać do wieczora i pójść spać wówczas, kiedy zapadnie mrok. Jeżeli położymy się spać w ciągu dnia (ponieważ w Polsce w tym czasie będzie wieczór) to w nocy będzie nam ciężko zasnąć, a na następny dzień nasz organizm będzie ponownie dopominał się o sen. Możemy sobie pomóc wcześniej i już kilka dni przed wylotem chodzić później spać oraz również później wstawać, by zniwelować różnicę czasu.

  • Kiedy podróżujemy na wschód, np. do Chin. Warto na kilka dni przed podróżą kłaść się wcześniej spać oraz wcześniej wstawać. Spróbujmy się wyspać w czasie lotu. Po przylocie możemy mieć problemy z zaśnięciem, ponieważ tamtejszy wieczór odpowiada naszej porze popołudniowej. Jednak warto zrobić wszystko, by się zrelaksować oraz spróbować zasnąć, a rankiem wstać oraz nie dosypiać, ponieważ wieczorem problem bezsenności powróci. To, co wspaniale nas rozbudza to słońce. Jeżeli zatem mamy tylko możliwość to warto wystawiać się od rana na promienie słoneczne.

 Co jeszcze możemy zrobić?

Istnieje ponadto dużo pomocnych i skutecznych porad, dzięki którym łatwiej oraz szybciej przystosowujemy się do nowej pory, natomiast sama podróż upłynie bardziej komfortowo.

  • Nawadniajmy organizm. Podczas lotu dochodzi bardzo często do odwodnienia organizmu (również z powodu suchego powietrza). Organizm potrzebuje dużo więcej czasu, aby przystosować się do innych, nowych warunków. Pijmy zatem dużo wody oraz napojów bezkofeinowych podczas lotu i po nim, a poziom zmęczenia będzie mniejszy.

  • Unikajmy napojów alkoholowych. Picie alkoholu podczas długiej podróży to w zasadzie najgorsze co możemy sobie zrobić. Alkohol odwadnia organizm (tak jak podróż samolotem), dlatego jeśli tylko możemy zrezygnuj z niego.

  • Załóżmy wygodne i luźne ubranie. To bardzo ważne, w tej sytuacji po prostu musimy postawić na komfort. Obcisłe oraz wykonane ze sztucznych materiałów rzeczy muszą zejść na dalszy plan.

  • Wstańmy. Nie siedźmy w jednej pozycji bez przerwy. Przespacerujmy się po samolocie co 2 godziny. Jeśli mamy taką możliwość to zróbmy kilka skłonów lub przysiadów. To wszystko zapewni nam lepsze krążenie oraz uśmierzy ból związany z zastaniem.

  • Dieta. Przed podróżą zjedzmy coś pożywnego, jeżeli chcemy szybko zasnąć w samolocie. Nie pijmy kawy i innych napojów kofeinowych, jeżeli wiemy, że dolecimy do celu w nocy. Na miejscu spożywajmy w ciągu dnia niewielkie posiłki, które są bogate w błonnik oraz starajmy się dostosować je do nowego czasu.

  • Ustawmy zegarek zgodnie z czasem docelowym. Zrób to już w Polsce (lub innym kraju, z którego wyruszasz). Pozwoli nam to pomału dostosować się do panujących tam godzin, a nasz umysł zacznie się przestawiać na nowy dla niego rytm.

  • Ściągnijmy buty. Stopy i kostki mają tendencję do puchnięcia w czasie dalekich podróży samolotem. Warto zatem od razu po starcie ściągnąć obuwie.

  • Dajmy sobie czas! Ta zasada jest chyba najważniejsza. Przez pierwszy dzień po przybyciu na miejsce nie nadwyrężajmy swojego ciała oraz unikajmy większego wysiłku fizycznego i umysłowego. Odprężmy się, zrelaksujmy i pomyślmy o czymś miłym.

 

Czas na świecie i strefy czasowe, czyli jak poradzić sobie z jet lagiem
Oceń post
Kliknij tutaj aby dodać komentarz poniżej 0

Napisz komentarz